kangoeroe knuffelen en eten - Reisverslag uit Sydney, Australië van bas Vogelaar - WaarBenJij.nu kangoeroe knuffelen en eten - Reisverslag uit Sydney, Australië van bas Vogelaar - WaarBenJij.nu

kangoeroe knuffelen en eten

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg bas

08 December 2009 | Australië, Sydney

Hallo

Ik begin me bijna te schamen voor de hoeveelheid leesvoer waar ik jullie van voorzie. Aan de andere kant hoor ik geen klachten, dus ik blijf vrolijk typen.

Ik zit inmiddels in Sydney, waar het nog steeds warm en zonnig is, zoals de rest van heel Australie. Groot verschil is dat ik hier in 5 minuten meer mensen zie dan in de rest van Australie bij elkaar, het is wel echt een metropool. Voor ik verder uitwijd over Sydney, ga ik weer proberen er een niet te chaotisch en chronologisch verhaal van te maken, dus terug naar Alice Springs.

We moesten maar liefst om 5.10 de bus pakken, dus dat was redelijk vroeg. Zoals te verwachten viel moesten we echt absurd veel rijden de komende dagen, die dag was geen uitzondering. Terwijl we onderweg het nodige wildlife tegenkwamen (kamelen, red kangooroos, lizards of all kinds) reden we naar Kings Canyon, een mooi stukje geologie. Daar deden we een redelijke hike rond de canyon, was echt gaaf maar zoooo heet. Ik heb me nog 3 dagen niet zo lekker gevoeld omdat ik toen te weinig gedronken heb (en slaapgebrek speelde ook een rol). Daarna door naar het kamp bij Uluru, nog net een laatste glimp van uluru kunnen zien voor de zon onderging. Kamp was prima, behalve dat ik me dus niet zo lekker voelde en moe was, dus meteen na het eten naar bed. Was verstandig, want de volgende ochtend gingen we er om half 5 uit om de zonsopgang bij Uluru te zien. In eerste instantie niet zo indrukwekkend, maar dat kwam vooral omdat ik geen vergelijk had. Toen overdag de zon goed begon te schijnen zag ik toch wel in dat de zonsopgang erg mooi was. Daarna kregen we de keus om uluru te beklimmen of eromheen te lopen. De aboriginals zijn nogal fel tegen het beklimmen van uluru en omdat ik verwachte dat er meer te zien viel als je er omheen liep, heb ik hem maar niet beklommen. De tocht eromheen was 2,5 uur lopen, toch wel ff doorsjouwen. Daarna met de bus naar kata tjuta, het minder bekende maar stiekem mooiere zusje van uluru.
Toen terug naar kamp, 2 uur liggen slapen bij het zwembad, was ik echt even aan toe. Weer terug naar Uluru voor een bezoekje aan het cultureel centru en de zonsondergang. Zonsondergang wordt traditioneel met champagne (goedkope bubbelwijn in ons geval) gevierd, maar was wel erg gezellig. Helemaal leuk werd het toen de gids van de tour naast ons (er waren minstens 5 groepen de zonsondergang aan het bekijken, allemaal met eigen champagne) riep: "we're leaving in 2 minutes, and I want this table empty!". Op die tafel lagen allemaal lekkere luxe hapjes (gerookte zalm, salades etc) en nog 2 flessen champagne. Wij hadden helemaal geen 2 minuten nodig, binnen 15 seconden was alles geconfisceerd een teruggedragen naar onze tafel. Die nacht heb ik onder de sterren geslapen, echt supergaaf! Ik denk serieus niet dat ik ooit een mooiere sterrenhemel gezien heb.
De volgende dag was het maar liefst 11 uur rijden naar Coober Pedy (aboriginal voor: "white fella livin' in a hole" (zoals onze gids het uitlegde) or "white men's barrow" (zoals de officiele vertaling is). Coober pedy is bekend om zijn opaalmijnen, dus rondleiding door een mijn gekregen, was best interessant. 's Avonds uitgegaan in Coober Pedy, was uitermate vermakelijk, want onze groep bestond uit 4 jongens en 15 meisjes, en zoveel vrouwen hadden ze lang niet gezien in een mijnbouwstad, dus na 1 uur in een kroeg wilden we naar een andere, maar toen riep de barman, als jullie blijven is de drank de rest van de avond gratis! Ik voelde me nog steeds niet lekker dus heb me ingehouden, maar me wel uitstekend vermaakt.
De volgende ochtend naar het kangoeroe weeshuis, waar op het moment 7 kangoeroetjes leefden, was erg schattig. Toen weer een lange rit naar de flinders ranges. Daar gingen we op jacht naar yellow-footed rock wallabee's, en met 4 gespotte wallabee was ik de winnaar =)
De volgende ochtend een paar hikes door de ranges, weer wat wildlife gespot en mooie uitzichten. De volgende dag nog een laatste piek bedwongen in de flinders ranges en toen door naar adelaide. In adelaide 's avonds afscheid genomen van een deel van de groep onder het genot van een drankje (niet gratis helaas). De volgende dag met de resterende groep naar het strand geweest, was erg lekker maar ben wel behoorlijk verbrand.

Toen naar Sydney gevlogen, daar een reunie met Agnes (vriendin uit Auckland/zweden) en het was sinterklaasavond, dus samen met haar een zakje kruidnoten gegeten (waarop ik een "happy kroetnotenday" toegewenst kreeg). Ondanks de kruidnoten was het sinterklaasgevoel ver te zoeken, maar wel erg gezellig. De volgende dag Sydney verkend: opera house + botanische tuinen + harbour bridge + sydney observatory + darling harbour + chinatown = taxpootjes. De dag daarna heb ik de trein gepakt naar de blue mountains, op 2 uur van sydney (echte logica, mijn enkeltje airport-central (11 minuten) was $15, mijn retourtje Katoomba (2x 2 uur) was $12,40. Blue mountains waren erg indrukwekkend, maar na een krappe 20 km gehiked te hebben waren mijn benen behoorlijk zuur. Vandaag uitgeslapen en nog even aan het genieten van Sydney, en wat souvenirtjes aan het kopen.

Al met al was het wildlife hier het indrukwekkendst: (krokodillen zien zwemmen, door pythons gewurgd, kangoeroe's geknuffeld, lizards geaaid, en heel veel vogels zien vliegen/lopen). Ook op andere manieren heb ik van wildlife genoten: een kangooroosteak is erg lekker, net zoals een emu of kamelenburger ;)
De natuur zelf was ook echt supergaaf, de national parks vergeet ik niet, net zomin als alle geologie.

Mijn internettijd zit er nu op, dus de volgende update komt binnenkort. Foto's staan op facebook en komen over een paar dagen op picasaweb.

Laters
Bas

  • 08 December 2009 - 08:15

    Nienke:

    Seimig und lecker! :-D Groetjes van hen die Seismo aan het leren zijn! :-P

  • 08 December 2009 - 10:35

    Sander:

    Wat een avontuur allemaal :) Ik ben rete-jaloers!!

    Je reisverslagen zijn geweldig, keep it up!

    Heel veel plezier/avontuur/geologie gewenst voor de nog restende tijd en tot een goed spel der tronen :D

  • 08 December 2009 - 11:13

    Tonnie:

    Woah, wat super gaaf allemaal!!
    Ik heb gisteren Pasta gegeten en gehiked naar mijn werk (moet ik ook een heuveltje over), heel wat minder spannend helaas :P

  • 08 December 2009 - 15:27

    Francis:

    Jeej weer een Aussie update. Het klinkt allemaal weer super gaaf! Ik mag zo te lezen wel wat aan m'n conditie gaan doen met al die hikes ;)

  • 08 December 2009 - 18:13

    Bauk:

    jaaaaaaaaaaaaaa te vet gaaf zeg allemaal :-) maar nu weer gauw terug naar NZ want ik stap morgen hier in NL op het vliegtuig naar Auckland, see you down under!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Sydney

bas

Actief sinds 28 Juni 2009
Verslag gelezen: 345
Totaal aantal bezoekers 18535

Voorgaande reizen:

19 Mei 2012 - 24 Januari 2013

Stage @ CSIRO

07 Juli 2009 - 03 Januari 2010

Geologie down under

Landen bezocht: